“הנוסחה ליום הולדת מנצחת”

By 10 בDecember 2014 מאמרים No Comments

בתור אחד שעושה ומפיק ימי הולדת כבר (לא נעים לי להגיד כמה) 25 שנה, אני חושב שהרווחתי בזכות וביושר את התואר “פרופסור ליום הולדת” שהוא אפילו יותר מ”דר’ ליום הולדת”. וכך במהלך שנותיי הרבות שעשיתי ימי הולדת צברתי ניסיון לא מועט בתחום וליטשתי את תוכנית יום ההולדת שלי לרמת המושלמות ולא פחות מכך, וסליחה על חוסר הצניעות.

אשמח לחלוק איתכם ההורים, מניסיוני הרב בימי הולדת את הכללים של “עשה ואל תעשה” בארגון והפקה של יום הולדת, על מנת שתצא לכם יום הולדת הכי מושלמת, מנצחת, שכל הילדים בכיתה ידברו עליה ויזכרו אותה כבין המגניבות והכייפיות שהיו.

1. ראשית נתחיל בבחירת התאריך. כבר כאן יש לתת את הדעת בבחירת תאריך נכון, במובן של תאריך שאינו נופל על אחד מימי החופשה של הילדים בבית הספר, אינו נופל על יום זיכרון או אבל כלשהו, ואינו נופל על תאריך של ילד אחר מהכיתה שכבר סגר בו. התאריך שתחליטו עליו ממש לא חייב להיות בדיוק התאריך שהילד נולד בו, אין כל משמעות לכך. אם במקרה אתם מצליחים לתאם שזה ייפול גם בדיוק על התאריך שלו – מה טוב. אבל יותר מכך יש להתחשב בכל שאר הפרמטרים שציינתי.
ברגע שהחלטתם על תאריך – יש להודיע על כך בהקדם למורה או לכל ילדי הכיתה אם זה בהזמנה אישית שתחלקו או בהודעה שהילד יתלה על לוח המודעות בכיתה, או אם יש לכם קבוצת וואטסאפ לכל הורי ילדי הכיתה – מה טוב. מה זה מוקדם? אני ממליץ כחודש לפני האירוע.

2. בחירת המפעיל: כל עניין בחירת המפעיל או המפעילה הוא עניין חשוב וקריטי כמובן, שיקבע את מידת הצלחת יום ההולדת שלכם. איך בוחרים מפעיל טוב? דבר ראשון לעניות דעתי היא לשאול את הילד או הילדה מה הם היו רוצים ליום ההולדת שלהם? אל לנו לשכוח שכל הפסטיבל הזה הרי הוא לכבודו, ויש להתחשב בבקשתו. אז מקשיבים לילד ורואים מה הכיוון שלו; אם זה קוסם, ליצן, יום הולדת בסגנון גיבורי על, פייה, הישרדות, חפש את המטמון ועוד היד נטויה. או שאולי בכלל הוא לא רוצה לחגוג יום הולדת בטררם גדול, ואתם אלה שבעצם רוצים את זה… חישבו על כך.
ברגע שאתרנו את כיוון הילד מה הוא רוצה, הכי טוב זה לחפש מפעיל מאותו תחום ע”פ המלצה של חברים וחברות. אין כמו המלצה אישית של חברה טובה שכבר ניסתה והייתה מרוצה. אם לא הצלחתם להשיג המלצה שכזו אתם עוברים לשלב ב’ שזה אומר: חיפוש מפעיל או מפעילה מהסגנון שהילד רוצה ברשת האינטרנט. ותאמינו לי שתמצאו למכביר כאלה ומכל תחום וסגנון. מפה מתחיל שלב הסינון ע”פ מראה האתר של כל אמן ואמן בתחומו. צמצמו לכם את האמנים שהאתר שלהם ניראה לכם הכי רציני, מקצועי, אמין ומושקע. אני מאמין שלא צריך לדבר עם יותר מחמישה כאלה על מנת לקבל תמונה טובה. דברו איתם, וסננו לעצמכם ע”פ איך כל אחד מהם נשמע בטלפון, איך הוא מדבר, באיזו שפה (ככה הוא גם ידבר אל הילדים בסופו של דבר), מה הוא נותן, כמה הוא עולה וכו’ וע”פ זה קבלו את ההחלטה שלכם.
יש הורים שעניין התקציב עבורם הוא קריטי. ייהרג ובל יעבור, לא משנה כמה מוכשר או מפורסם אותו מפעיל הם לא יכולים להרשות לעצמם אותו, וזה בסדר גמור. ויש הורים שאין להם בעיית תקציב, והם יחפשו ויעדיפו את המפעיל הכי טוב והכי איכותי.
עניין חשוב נוסף ששכחתי לציין – בבואכם לבחור מפעיל מתוך האינטרנט שאתם לא מכירים ולא קיבלתם כל המלצה עליו, אם אחרי שיחת הטלפון איתו אתם עדיין לא מרגישים שהוא זה הוא, האחד שחיפשתם, ואתם רוצים להיות בטוחים ושקטים שהוא באמת כל מה שהוא טוען שהוא – אל תהססו ואל תתביישו לבקש ממנו 2-3 מספרי טלפון של אימהות אחרות שהוא עשה להן יום הולדת. התקשרו לשתיים מהן ותשמעו מהן איך הוא באמת היה והאם הוא שווה את הכסף. ואז זה כבר כמו לקבל המלצה…
על פי רוב, ואני מדגיש על פי רוב, המפעילים שיותר יקרים משמעותית מאחרים – יש סיבה לכך והם בד”כ שווים את זה. אם זה בגלל שהם יותר מפורסמים, או אם בגלל שהם הרבה יותר איכותיים מהשאר.

3. איפה כדאי לעשות את יום ההולדת? בבית או בחוץ? גם זו שאלה מהותית. יש מפעילים שיחסכו לכם את השאלה הזאת מראש, מאחר והם לא מופיעים כלל בחוץ. רק במקומות סגורים. מסיבותיהם עימם שלא ניכנס אליהם כרגע. רוב הקוסמים הם כאלה (גם עבדכם הנאמן). אם למפעיל שהזמנתם לא איכפת לערוך את יום ההולדת בחוץ או בפנים, אז חישבו מה אתם מעדיפים. אם יום ההולדת יוצאת בחורף – אז שוב, גם כאן אין לכם התלבטות ויש לערוך אותה במקום סגור. הבית הוא מקום מצוין לשם כך, דירה סטנדרטית ולאו דווקא וילה מפוארת הם בסדר גמור, ואינני גורס כי יש צורך לשכור לשם כך חדר מיוחד או מתנ”ס (אלא אם כן אתם שני הורים שהתאחדתם ביחד לחגוג). אם המפעיל שהזמנתם הוא רציני ומקצועי ואתם סומכים עליו – אל תחששו ולו לרגע לערוך את יום ההולדת בבית שלכם. אין כל חשש שהבית ייהרס או יחרב ע”י הילדים. מקסימום רק לכלוך של במבה וביסלי זה הכל. מניסיוני הרב אני יכול להעיד שתמיד עדיף לערוך את האירוע במקום סגור ולא בחוץ (כדוגמת פארק או גינה ציבורית), משום שאז הילדים הרבה יותר מרוכזים וקל להפעיל אותם. אלא אם כן ההפעלה ששכרתם היא בסגנון “חפש את המטמון” או “הישרדות”… אז כבר ברור שזה צריך להיות בחוץ. לא בא לכם “הפעלת הישרדות” בבית שלכם…:)

4. האם לחגוג לילד שלי לבד או שכדאי לצרף עוד ילד? ברור שכדאי לחגוג לילד שלנו לבד ובלי אף שותפים! הכי כייף. רק הילד שלנו הוא המלך. אך מה לעשות שבשנים האחרונות אני נתקל יותר ויותר בהורים שמתאחדים יחד לחגוג לשניים ואפילו לשלושה ילדים (השיא שלי היה לחגוג לחמישה ילדים ביחד). וזה בסדר גמור! זה מה שאני רוצה לומר. בתוך עמי אני יושב כמו שאומרים, ובשל המצב הכלכלי העגום במדינתנו בלשון המעטה, אני בהחלט יותר ממבין את ההורים שנאלצים לחגוג עם עוד ילד.
זה בסדר גמור, רק קחו בחשבון, שתשומת הלב של המפעיל תתחלק חצי חצי בין שני הילדים.

5. האם צריך לקשט את המקום? ברור שכן. אם אתם עורכים את יום ההולדת במקום שכור, הגיעו כשעה לפני הגעת הילדים וקשטו ביחד עם הילד את המקום. בלונים צבעוניים, שלטים, כרזות יום הולדת, כיסא יום הולדת מקושט, זר לראש הילד, ועוד כיד הדמיון.

6. האם צריך להזמין עוד אטרקציה בנוסף למפעיל? לעניות דעתי ממש לא. מפעיל טוב מספק בד”כ חבילה שלמה ומלאה שממלאת את כל יום ההולדת, שזה אומר שעתיים מלאות. ולכן אין צורך להזמין עוד אטרקציה כדוגמת מתנפחים או כל דבר אחר…
אני לא אומר לכם שאני לא רואה את זה קורה בשטח. הורים רבים שידם משגת, אוהבים גם להראות את זה בהזמנה מוגזמת של אטרקציות שלא נגמרת רק בקוסם למשל, אלא ממשיכה גם ל; מתנפחים, בר ממתקים מעוצב, עמדת איפור וקעקועים, דוכני מזון ועוד. לטעמי האישי, במקרה הזה – כל המרבה הרי זה לא משובח. בוודאי כשמדובר ליום הולדת לילד בן 5 או 6 ולא בבת מצווה או בר מצווה.

7. האם אני צריך לקנות גם פרסים לכל הילדים בסוף? שאלו את המפעיל שהזמנתם. רוב המפעילים מספקים גם פרסים והפתעות לכל הילדים כחלק מהחבילה. במקרה הזה אין צורך לדעתי לקנות עוד פרס לילדים.
אם המפעיל שלכם לא מספק פרסים – אז כדאי שכן תקנו איזה פרס לכל הילדים. משהו שיהיה זהה לכל הילדים ועלותו תנוע בין 1 – 3 ₪.

8. מה לתת לילדים לאכול? או במילים אחרות: “האם יש צורך להזמין אייל שני לכל הילדים?” כמובן שלא. מה שנהוג להגיש לילדים היום הוא שולחן ובו מסודרים קערות של ממתקים וחטיפים כדוגמת; במבה, ביסלי, בייגלה, תפוצ’יפס, מרשמלו, סוכריות, ו… הבנתם את הרעיון ניראה לי.
היום כבר פחות מכינים צלחות אישיות לכל ילד. צלחות אישיות יותר מקובל להכין בגיל הרך של 3 – 5, אבל גם כאן אני שם לב שזה הולך ונעלם.
בהפסקת האוכל המרכזית שתעשו באמצע יום ההולדת, מקובל להגיש עוד משהו בנוסף לחטיפים, מעין “המנה העיקרית”, וזה פיצה, או נקניקיה בלחמנייה, או חצי פיתה עם שוקולד או חומוס. כל זה לצד שתייה כמובן של מים, מיץ פטל או טרופיות לכולם.
אני בעד הכנסת גם מזון בריא לתוך כל סבך הממתקים הללו, וזה דבר שאני גם שם לב אליו בזמן האחרון שנכנס כטרנד אצל הורים רבים שיש להם מודעות לאכילה נכונה ובריאות הגוף. אל תתביישו לשים גם קערות של גזר חתוך, עגבניות שרי, מלפפונים, פלפלים ועוד… אם לא נרגיל את הילדים שלנו שגם זה כייף, ולא רק ממתקים – מה יהיה עלינו בעתיד?
הערה נוספת חשובה לגבי שולחן האוכל – אין בעיה שתפתחו אותו מהרגע שהילדים מתחילים להגיע, רק קחו בחשבון שברגע שההפעלה של אותו מפעיל אמורה להתחיל, יש לכסות את כל השולחן במפה, או להרים את כל החטיפים למטבח. חד משמעית ובלי הנחות. אחרת ילדים יתחילו לקום באמצע ההפעלה לשולחן האוכל וכל ההפעלה תתחרבש. בהפסקת האוכל המוגדרת – פתחו את השולחן שוב מחדש.

9. ואחרון אחרון חביב – איזו עוגת יום הולדת להכין? הבסיס של העוגה צריך שיהיה עוגת שוקולד כמובן, כי זה מה שהילדים הכי אוהבים. עכשיו לגבי כמה להשקיע זו כבר הבחירה שלכם. שאלו קודם כל את הילד שלכם איזו עוגה הוא רוצה? בצורת מה? איזה גיבור על וכו’? אם ניחנתם בכישורי האפייה של מיקי שמו או קארין גורן – בורכתם, ותשקיעו על עוגה יפה ומושקעת.
אבל אם לא, אז יש טריק נחמד שאשמח לחלוק אותו עימכם: אפשר תמיד להזמין ממישהי מקצועית “עוגה לפנים”, אבל יש דרך זולה יותר והיא: להכין את עוגת השוקולד הכי פשוטה שאתם יכולים, ואז לשאול את הילד שלכם “איזו עוגה אמרת שאתה רוצה? בצורת רובוטריק המגטרון מהדגם השישי?” אין שום בעיה, מורידים מהאינטרנט תמונה של מה שהוא רצה, קונים דף אכיל להדפסה במדפסת, ומדפיסים את זה ומניחים על העוגה ובא לציון גואל ניתן גם לבקש כמעט מכל קונדיטוריה שתדפיס לכם את זה.

מאחל לכם אירוע מוצלח, מושקע ומגניב שכל הילדים ייהנו, ובקיצור – מזל טוב!

Leave a Reply

call now